[photogrid ids=”1596,1595,1599″ captions=”no” columns=”three” fullwidth=”no” ]
Ons plan is om naar Albert Falls Nature Reserve te gaan omdat daar neushoorns zijn en je er kunt kamperen. Als we Ivy starten horen we lucht ontsnappen. Omdat onze remmen op lucht werken is dat een heel prettig geluid…
Het blijkt de olie afscheider te zijn. Die heeft ook in Nederland al eens wat lucht laten ontsnappen maar dat was geen probleem volgens Iveco Schouten in Utrecht. Nu klinkt het echter wel heel wat erger. De druk van de remmen is echter normaal en ze werken goed. We besluiten naar de dichtstbijzijnde Iveco garage te gaan in Durban. In ons oorspronkelijke plan wilden we om Durban heen rijden maar dit is een goede reden er toch heen te gaan.
Bij de Iveco garage geven ze aan dat ze de volgende ochtend vroeg tijd hebben en dat de remmen specialist er dan ook weer is. Na een nachtje op de camping in Queensburgh staan we vrijdagochtend vroeg weer bij de Iveco garage. De remmen specialist is er nog niet en in de tussentijd laten we alle olies en vloeistoffen nakijken. Er moet wat olie bij in de motor. De remmen man komt een uurtje later en bekijkt de olie afscheider, als we Ivy starten lekt er ook niets meer… Volgens de remmen man is het geen groot probleem als de afscheider lucht lekt zolang er genoeg druk is voor de remmen dan is het o.k.
We betalen voor de olie en starten Ivy en ja hoor de afscheider lekt weer!
Weer wachten op de remmen man en die gaat na de lekkage bekeken te hebben overleggen met de hoofdmonteur.
Het oordeel is dat het geen enkel probleem is en dat we zelfs naar Nederland kunnen rijden met dit kleine euvel. Mocht de olieafscheider er helemaal de brui aan geven dan kan de afscheider eenvoudig gepasseerd worden. We moeten in dat geval wel elke dag de lucht tanks leeg laten lopen om vervuiling te voorkomen.
Helemaal gerustgesteld gaan we naar het centrum van Durban om de stad te bekijken en nog een prik te halen bij de travel dokter die niet in Nederland gehaald is.