IVECO UNIC 80-14

[photogrid ids=”506,503,505,512″ captions=”no” columns=”four” fullwidth=”no” ]

IVECO UNIC 80 14

Op basis van onze ervaringen met de Laro heeft Bert vele uren doorgebracht op www.Mobile.de. De site via welke we ook onze Landrover 101 FC hadden gevonden. Uiteindelijk bleek “onze” auto, koosnaam Ivy  (aaivie) een jaar lang op ons staan te wachten op een verzamelparkeerplaats van diverse vrachtwagens. Ze was meegekomen met een partij aangekochte tweedehands volwassen vrachtwagens en sleet haar dagen op het terrein van JB Trading ingeparkeerd tussen een wisselende selectie langere broers die wel snel verkocht weren.

Alles zat er nog op en aan (een bluswatertank van 5.000 liter, een generator en uiteraard diverse brandslangen). Ze was immers een brandweerauto IVECO Unic 80 14 actief in de Loire sinds 1988.

Ze voldeed volledig aan onze wensen! Sterk, geen elektronica en met een kilometerstand van 28.885 KM de ideale auto om om te bouwen naar een Overland Camper. De koop was dan ook snel gedaan.

Nu haar nog invoeren in Nederland en haar terug laten keuren naar maximaal 7,5 ton…. Het 1 daags kenteken om naar en van het RDW keuringsstation in Nieuwegein te rijden, was snel online geregeld en gelukkig wilde Jeroen Bunnik  Ivy  voor ons er naartoe rijden, want wij hadden het C1-rijbewijs nog niet in het bezit. Na de supersnelle goedkeuring door de RDW heeft hij haar ook vakkundig geparkeerd in onze tijdelijk gehuurde garage in Utrecht.

Jeroen heeft ons samen met zijn maat Jurgen ook geholpen om Ivy af te laten zwaaien als brandweer wagen.

We hebben een aantal zaken aangepast aan de truck met name de geluidsisolatie, elektrische installatie, het lassen van het subframe en de installatie van de opbergkisten waren grote klussen.

Daarnaast hebben we de achterbumper aangepast, een permanente gastank en een afvalwater tank gemonteerd.

De truck zelf heeft een aantal reparaties en preventief onderhoud ondergaan. Ook al heeft Ivy maar 28.000 km gereden ze is al wel bijna 30 jaar oud. Dan kunnen er zaken door ouderdom vergaan of versleten zijn. We hebben het remsysteem grotendeels preventief laten vervangen, alle olies vervangen, de  koppelings cylinder vervangen. een grote kostenpost was de aanschaf van 6 nieuwe banden en het laten stralen poedercoaten van de velgen.

Wat we niet hebben gedaan in Nederland is de bladveren vervangen en daar worden we in Zuid Afrika direct mee geconfronteerd. Na een paar ritjes over de hobbelige zandwegen naar de campsite van African Overlanders horen we gebonk onder Ivy met name voorin. De bladveren zijn door ouderdom ingezakt en daardoor klapt de truck op de stootblokken. Onder ideale omstandigheden moeten de voorste en achterste veren worden vervangen, de kwaliteit staal en de maatvoering die we nodig hebben is echter niet verkrijgbaar in Zuid Afrika.

Voor nu hebben we gekozen om het staal opnieuw te laten buigen aangezien het staal zelf feitelijk ongebruikt is en dus niet versleten is. Deze actie moet zou ons normaal gezien 1 tot 1,5 jaar uitstel moeten geven. Dus als we in 2017 in Nederland zijn moeten we of nieuwe veren vinden of staal vinden en dit naar onze opslag locatie laten verschepen zodat Ivy nieuwe veren heeft voor onze 2e reis.