1. Youtube filmpje Ontmanteling Ivy
  2. Youtube filmpje ontmanteling
  3. Youtube filmpje op de brug in Gouda
  4. Youtube filmpje Sleutel Cursus Holthees
  5. Trek’m eruit Overloon Youtube
  6. Met de lier Ivy bevrijden Youtube filmpje
  7. Vera zit vast Youtube filmpje
  8. Youtube film Offroad rijden in Overloon
  9. Op jacht naar onderdelen
  10. De eerste overnachting
  11. We gaan-Feest
  12. Ive gaat de container in
  13. Microfiches scannen
  14. Laatste stop afscheidtoer; vanavond vliegen!

[photogrid ids=”398,397,396,395,392″ captions=”yes” columns=”five” fullwidth=”yes” ]

Op jacht naar onderdelen

Ive is natuurlijk in autotermen een dame op leeftijd en er gaat weleens iets kapot (hebben we inmiddels meerdere malen al ondervonden). Een kapotte remleiding kan eenvoudig vervangen worden door een alledaagse stukje koperen buis van de juiste lengte in de juiste kronkels te buigen en te monteren, maar wat als bijvoorbeeld de voorruit in aanraking komt met de slurf van een olifant of een velg met een woeste neushoorn (zie filmpje?)

Om goed voorbereid straks op pad te gaan, wilden we dus in ieder geval nieuwe/ vervangende onderdelen hebben als een voorruit, differentieel, ruitenwissers en nog wat spul. Een aantal spullen zijn te verkrijgen via inmiddels onze huisleverancier Iveco Schouten aan de Proostwetering in Utrecht, maar niet alles. Dus begon onze zoektocht via Ebay.it en Ebay.fr (omdat Ive en haar soortgenoten in Italië en Frankrijk gebouwd en veel gebruikt zijn). Dus togen we met een gehuurde Renault Kangoo richting Bologna en Turijn. Daar hadden we immers de meeste leads gevonden via internet.

Bologna

We begonnen in Bologna, maar we verwachtten onze grote slag te slaan in de omgeving van Turijn. Na een overnachting in Bazel (wat een aanrader is om als stad eens te ontdekken) kwamen we aan in Bologna. Gamboletta. Terwijl ze reed, ging Vera vol in de remmen, omdat ze iets in haar ooghoek zag (bleek later wel een brandweerauto te zijn, maar een totaal ander type). Bij het oprijden van het terrein van …… bleek daar dan wel eenzelfde type te staan in legergroen, maar dan met een langere wielbasis. Maar wat we aantroffen achter al die oude meuk, deed onze stoutste dromen geen eer aan: een volledig magazijn met oude onderdelen (we zagen zelfs originele brandweerslangrollen opgetast staan; die wij er afgesloopt hadden: FOTO). Op bijna elke vraag van ons dook Matteo een rek in en kwam terug met het gewenste onderdeel. Op de knieën zocht Bert de juiste knopjes voor o.a. onze ruitenwissers, zodat we straks hopelijk niet 1 maar 2 standen hebben. Zelfs 2 differentiëlen voor (15×35) , maar helaas wisten wij de juiste vertandingverhouding van de onze nog niet…. Via Matteo kwamen we aan een adres van een sloperij, gewoon in de achtertuin te midden van woonhuizen, waar wel 8 Ive’s stonden in verschillende staat van ontbinding.

Mijn hart brak toen ik deze dames daar hun leven zag slijten in weer en wind als sloopobject, terwijl ze zoveel potentieel hebben/hadden als Ive. Maar voor onze zoektocht een walhalla! In ons beste Italiaans konden we een afspraak maken om de dag erna terug te komen om zelf een voorruit uit 1 van deze oude dames te halen en wat we nog meer nodig dachten te hebben. Zogezegd zo gedaan, de volgende ochtend stonden we om 9 uur klaar met ons lokaal gekochte gereedschap ter plaatse. Kruip door sluip door onder en tussen allerlei opgestapelde voertuigen vonden we de Ive met onze voorruit. Eenvoudig de binnenrand van het rubber lossnijden met een stanleymes en voila: we hadden onze reserve-voorruit! Kortom, in de omgeving van Bologna hebben wij dus onze slag kunnen slaan!